Piramida żywienia i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży (2016)

Moim zdaniem, idzie na lepsze! Eksperci IŻŻ opracowali nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży. Odnosi się do młodych ludzi w wieku od 4 do 18 lat. Są zmiany, oczywiście.

Pierwsza, dieta dzieci i młodzieży powinna bazować na warzywach i owocach, a nie, jak było według starych wytycznych z 2009 r., na produktach zbożowych.

Druga, zaleca się WYKLUCZENIE słodyczy z menu latorośli!

2016-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej-dzieci-i-mlodziezy

W ogóle to dobry rok w tym temacie, bo w styczniu dostaliśmy nową piramidę dla dorosłych. I tu też warzywa i owoce zamieniły się miejscami z produktami zbożowymi.

nowa piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Co więcej, podstawą obydwu piramid jest aktywność fizyczna!

zasady-kopiaZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży. Oto, co powinny te małe i te większe:

  1. Jeść posiłki regularnie, o stałych porach, czyli 5 posiłków co 3 – 4 godziny.
  2. Jeść warzywa i owoce jak najczęściej i w dużych ilościach. Te produkty zmniejszają zachorowalność i umieralność na choroby układu krążenia!
  3. Jeść produkty zbożowe, a w szczególności pełnoziarniste (np. graham, grube kasze).
  4. Pić codziennie minimum 3 – 4 szklanki mleka, zamiennie z jogurtem naturalnym, maślanką czy kefirem, częściowo mleko można zastąpić serem.
  5. Jeść ryby, nasiona strączkowe (doskonale zastąpią mięso) i jajka. (Jeśli dziecko je mięso, wybieraj dla niego chude i ograniczaj produkty mięsne przetworzone.)
  6. Ograniczać spożycie tłuszczów zwierzęcych i zastępować je olejami roślinnymi (z wyjątkiem palmowego i kokosowego, najlepszy będzie olej rzepakowy).
  7. Unikać cukru, słodyczy, słodkich napojów, a zastępować je owocami i niesolonymi orzechami.
  8. Nie dosalać i unikać słonych przekąsek oraz fast foodów. Zamiast soli stosować zioła.
  9. Pić wodę do posiłku i między posiłkami, 5 – 6 szklanek dziennie (w zupach czy warzywach też jest woda).
  10. Być aktywnym fizycznie w szkole i poza szkołą, minimum 1 godzinę dziennie.

O tym, jak unikać i zwalczać otyłość u dzieci, możesz przeczytać w artykule Otyłość dziecięca – jak jej zapobiegać?

 

 

2 Komentarze

  1. Z tym mlekiem to jakaś pomyłka jest. W momencie zaniku grasicy, organizm nie jest w stanie przyswoić już nic z niego. Mylę się?

    PS. Polecam przejść z systemem komentowania na disqus. 😉

    • Znawcą w tej dziedzinie nie jestem. Moim zdaniem, wszystko zależy od konkretnej osoby. Grasica tak ogólnie odpowiada za odporność organizmu. Mimo że jej zanikanie może trochę “nabałaganić” w systemie odpornościowym, to dorosły organizm jest już i tak ukształtowany i przyzwyczajony do pewnej diety. Jednak, jak wspomniałam, lekarzem nie jestem, więc w razie jakiś problemów, warto wybrać się z zapytaniem do medyka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.